Odpady a obaly
Provozovatel zařízení, která spadají pod působnost zákona č. 185/2001 Sb., má povinnosti dané zákonem o odpadech a souvisejícími prováděcími předpisy. Nakládání s odpady a obaly je na úseku životního prostředí zcela zásadní činností, která může ve svém důsledku ovlivnit ostatní složky.
Odpadové hospodářství
Základní povinnosti
- zařazení odpadů dle Katalogu odpadů a podle kategorií
- předcházení vzniku odpadů a jejich přednostního využívání
Kromě každoročního hlášení je zapotřebí vedení evidence odpadů pro původce i oprávněné osoby. Nezáleží na množství odpadu, povinnost vést evidenci má původce při každém nakládání, zejména sběru, předávání, přebírání, vlastní produkci, skladování, využití, atd. Vést evidenci musí i ten, který využívá odpad sám např. jako hnojivo, vstupní surovinu ve vlastní výrobě.
Druhy odpadů jsou katalogizovány pod čísly a kódy odpadů a pro určité skupiny existují bližší podmínky dané předpisy stejně tak jako některé zařízení, ve kterých se s odpady nakládá, mají navíc i závazné normativy. Nejpřísnější režim je stanoven k odpadům nebezpečným, ke kterým se váží i povinnosti další např. ohledně přepravy, garantů, odpadových hospodářů apod.
Například pro přepravu nebo skladování odpadů na místech k tomu určených je zapotřebí vyplnění identifikačních listů. K vyplnění listu je třeba znát základní legislativu, zejména katalog odpadů pro správné pojmenování a přidělení katalogového čísla odpadu. Dále u nebezpečných odpadů se vyplňuje evidenční list pro přepravu nebezpečných odpadů: Připravuje se celkem v 7 kopiích, které se zasílají na různá místa ORP, případně zůstávají v držení přepravce, a dalších zúčastněných na přepravě odpadů.
Zákon o odpadech a prováděcí předpisy se kromě původců a oprávněných osob dotýkají také tzv. povinných osob – výrobců a dovozců, dále stanoví povinnosti pro přepravce a realizaci obchodu s odpady.
Provozní řád zařízení je pro provozovatele důležitý dokument, pomocí kterého je řízena činnost v zařízení nebo ve výrobě. Kvalita zpracování a projednání (vyjednání podmínek provozu se správním a kontrolním orgánem) tohoto dokumentu ve velké míře ovlivní bezproblémový provoz zařízení.
Enviro PROFI s.r.o.nabízí komplexní služby, neboť zkušenosti v oblasti odpadového hospodářství má především hluboké (přes všechny druhy odpadů – zdravotnické, autovraky, elektroodpady, bioodpady, druhotné suroviny apod. ale především zná i chronologii právních požadavků v čase i vývoj a vlastní důvody nahrazení původního zákona z roku 1997 novým v roce 2001. V případě zájmu nabízíme služby spojené s vyjednáváním podmínek provozu ve správním řízením, od žádosti až k vydání samotného rozhodnutí – ale také záštitu při kontrolách plnění podmínek na úseku odpadového hospodářství a obalů. Určitou možností je vedení podnikového ekologa a dozor nad jeho činností, nebo outsoursing povinností a úkolů, resp. převzetí garancí naší společností.
Pozor!
Původci odpadů a oprávněné osoby v mnoha případech povinnost podávat hlášení zanedbávají, a za to jim pak hrozí sankce až do výše 1.000.000,-Kč.
Další významnou povinností je evidence odpadů a ohlašování odpadů a zařízení k nakládání s odpady, shromažďovacích a sběrových míst, skladů odpadů, PCB, zařízení obsahujících PCB a odpadů PCB podle § 39. Sankce za neplnění povinností spojených s evidencí odpadů je ve výši do 1.000.000,- Kč.
Nakládat s odpady je možné pouze v zařízeních, která jsou k nakládání s odpady podle zákona určena, odpady předávat na základě smlouvy vždy oprávněné osobě. Provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů je možné pouze na základě rozhodnutí krajského úřadu. Sankce za neplnění těchto povinností mohou dosáhnout až 10.000.000,- Kč.
Další povinnosti vyplývají i pro jednotlivé fáze nakládání s odpady podle § 16 - § 24, které se týkají shromažďování odpadů, nakládání s nebezpečným odpadem, evidence odpadů, hlášení produkce odpadů, povinnosti při přepravě odpadů, sběru, výkupu a odstraňování odpadů.
Povinnosti při nakládání s vybranými výrobky, vybranými odpady a vybranými zařízeními, kterými se rozumí: odpady perzistentních organických znečišťujících látek a PCB, odpadní oleje, baterie a akumulátory, kaly z čistíren odpadních vod a další biologicky rozložitelné odpady, odpady z výroby oxidu titaničitého, odpady azbestu, autovraky, elektrická a elektronická zařízení, jsou stanoveny v § 25 - § 37. Sankce spojené s porušováním výše uvedených povinností může dosáhnout výše 50.000.000,- Kč.
Porušení povinností na úseku odpadů, resp. poškození životního prostředí chybným nebo nepovoleným způsobem nakládání s odpady může být sankcionováno v rozsahu částek výše uvedených. Nabízíme proto účinnou pomoc řešení této situace.
Pamatujte!
Pokud nevíte, zda se zákonné povinnosti vztahují i na Vaši firmu, zpracujeme Vám rychlý audit odpadového hospodářství. Tento audit je prvním krokem k prevenci případných budoucích komplikací. Povinnosti jsou dány k zákonem závazným termínům a jejich realizace musí být prováděna elektronicky, tedy není možné nic řešit dodatečně nebo zpětně.
Příklady legislativních požadavků a technických parametrů jednotlivých typů provozů:
Na provoz třídírny odpadů jsou kladeny požadavky, jako mají ostatní zařízení k úpravě odpadů – tj. činnost je možná pouze se souhlasem krajského úřadu.
- vermikompostování: Jde o kompostování pomocí žížal, které oproti klasickému kompostování volnou formou bez překopávání dokáží bioodpad zpracovat na pětinu původního objemu. Výsledný produkt lze použít jako hnojivo s vysokým obsahem enzymů, které mají vyšší obsah živin.
- komunitní kompostování: Obce mohou kompostovat pomocí kompostérů přímo na sídlišti. O provoz se starají občané sami, není nutný svoz bioodpadů , kompostér produkuje kvalitní hnojivo využitelné na záhonky a přilehlé zahrádky v okolí zástavby. Jeden kompostér obvykle vystačí pro 15 rodin.
Pokud provozujete recyklační linku nebo drtičku, jako zařízení k úpravě odpadů, kdy přebíráte odpady do vlastnictví od původců, musíte mít pro tuto činnost souhlas krajského úřadu. Úřady bývá vyžadována hluková studie.
Pokud provozujete recyklační linku nebo drtičku, jako zařízení k úpravě odpadů, kdy přebíráte odpady do vlastnictví od původců, musíte mít pro tuto činnost souhlas krajského úřadu. Úřady bývá vyžadována hluková studie a také monitoring pracovního prostředí.
Nakládání s obaly
- poradenství při zajištění zpětného odběru obalů
- poradenství při značení obalů
- poradenství při zajištění plnění všech povinností uvádění obalů na trh či do oběhu
- ověření problematiky nakládání s obaly ve firmě
- nastavení systému nakládání s obaly a odpady z obalů a uvedení do souladu s legislativou
- optimalizace způsobu plnění obalových povinností
- zpětný odběr obalů a jeho podmínky
- zpracování koncepce nakládání s obaly (dokumentovaný postup)
- zavedení systému zajištění zpětného odběru obalů
- zavedení systému evidence obalů uváděných na trh v souladu s platnou právní normou
- spolupráce v oblasti značení obalů
- vedení evidence obalů uváděných na trh a zajištění příslušných hlášení prostřednictvím ISPOP
- zajištění školení zaměstnanců o nakládání s obaly
- zpracování kompletní dokumentace dle požadavků právních předpisů
- poradenská činnost v oblasti nakládání s obaly, včetně stanovení návrhů řešení na využití či odstranění obalů
- zastoupení společnosti při jednání se správními a kontrolními orgány činnými v úseku nakládání s obaly, včetně vypracování odborných podkladů pro tato jednání
- výkon pravidelné kontrolní činnosti v oblasti obalů, provádění písemných zpráv o zjištěných skutečnostech a v případě zjištění závad navržení nápravných opatření k jejich odstranění
- zpracování žádosti o zápis do Seznamu osob, ročního výkazu o plnění obalových povinností, zajištění smlouvy s Eko-kom, provádění čtvrtletních hlášení pro Eko-kom základní zprávy dle zákona č. 76/2002